Trafiken i Kina kan liknas vid ett ordnat kaos. Bilar, bussar, cyklister, el-mopeder, motorcyklister och gngtrafikanter (m.fl.) trngs p vgarna och det r snarare regel att bryta trafikregler, inte undantag. Alla frsker trnga sig fre och man byter grna fil mnga gnger fr att vinna ngra extra hundradelar. I korsningarna tar mopedisterna alla chanser de kan och kastar sig mellan en lucka fr att korsa gatan – rdljuset till trots. nd r det pfallande sllan man ser ngra trafikolyckor.

I det fall det sker en olycka stannar offrena grna p olycksplatsen tills dess att polisen kommit fr att fotografera och rapportera hndelsen. Under denna vntan blir det ofta fullstndigt stopp i trafiken vilket r lite olustigt om man sitter p en elevated highway (heter det “upphjd motorvg” p svenska?) p vg till flygplatsen.

Hromdagen passerade jag en olycksplats p Pu’an Lu dr bilisten hade smitit frn platsen. Mopedisten lg p marken och made sig och klagade, men s snart polisen varit dr och gjort sitt hoppade han “glatt” upp p sin moped och krde dr ifrn. Ett skdespel fr att f en dramatisk polisrapport och kanske en slant frn frskringsbolaget…
2011-03-19-puan lu-1

Dessvrre sker varje r ett stor antal trafikolyckor i Kina med betydligt vrre utgng n den hr. Under 2008 rapporterades 265 204 olyckor dr 73 484 (Jnkping har 84 000 invnare!) personer fick stta livet till och 304 919 personer skadades. Indien toppar dock statistiken med 130 000 dda per r. Helt vansinnigt.