Trafiken i Kina kan liknas vid ett ordnat kaos. Bilar, bussar, cyklister, el-mopeder, motorcyklister och gångtrafikanter (m.fl.) trängs på vägarna och det är snarare regel att bryta trafikregler, inte undantag. Alla försöker tränga sig före och man byter gärna fil många gånger för att vinna några extra hundradelar. I korsningarna tar mopedisterna alla chanser de kan och kastar sig mellan en lucka för att korsa gatan – rödljuset till trots. Ändå är det påfallande sällan man ser några trafikolyckor.

I det fall det sker en olycka stannar offrena gärna på olycksplatsen tills dess att polisen kommit för att fotografera och rapportera händelsen. Under denna väntan blir det ofta fullständigt stopp i trafiken vilket är lite olustigt om man sitter på en elevated highway (heter det “upphöjd motorväg” på svenska?) på väg till flygplatsen.

Häromdagen passerade jag en olycksplats på Pu’an Lu där bilisten hade smitit från platsen. Mopedisten låg på marken och åmade sig och klagade, men så snart polisen varit där och gjort sitt hoppade han “glatt” upp på sin moped och körde där ifrån. Ett skådespel för att få en dramatisk polisrapport och kanske en slant från försäkringsbolaget…
2011-03-19-puan lu-1

Dessvärre sker varje år ett stor antal trafikolyckor i Kina med betydligt värre utgång än den här. Under 2008 rapporterades 265 204 olyckor där 73 484 (Jönköping har 84 000 invånare!) personer fick sätta livet till och 304 919 personer skadades. Indien toppar dock statistiken med 130 000 döda per år. Helt vansinnigt.