Den nya trafikhubben
Jag gjorde nyligen en utflykt till Hangzhou som bland annat bjd p tv nya upplevelser. Den frsta var den nya jrnvgsstationen i Hongqiao som frmst anvnds till de nya hghastighetstgen, de s kallade G-tgen. G str fr gāotǐe (高铁), gāo=hg(hastighets), tǐe=jrn(vg). Storleken p terminalen r imponerande och dimensionerad fr att klara av extremt stora folkmassor. Detta till skillnad mot t.ex. tunnelbanestationen Peoples Square som byggdes fr mnga r sedan vid en tidpunkt d arkitekten och stadsplaneraren knappast kunde frestlla sig hur mnga invnare Shanghai skulle ha en dag. Prova grna att byta frn linje ett till linje tv i rusningstrafik s frstr du vad jag menar.
Den nya jrnvgsstationen i Hongqiao ligger i direkt anslutning till flygplatsen, vilket gr det enkelt att byta frn flyg fr vidare resa med tg, eller tvrt om. Dessutom gr tunnelbanan dit ocks (linje 2 och linje 10). Bra stadsplanering!
Stationen har ocks stort utbud av restauranger och butiker vilket gr att den upplevs mer som en flygplansterminal n som jrnvgsstation.
Den andra upplevelsen var att ka med det nya snabbtget. G-tg ser ut precis som vanliga D-tg och r moderna, frscha – och givetvis snabba. Hastigheten ligger omkring 350 km per timme. Strckan Stockholm-Gteborg skulle ta ca 1,5 timme i denna hastighet.
Givetvis gick tget exakt enligt tidtabell. Som alltid. Sug p den SJ.
30 May 2011 Jens
Åker tg frn Hongqiao nstan varje vecka och kan inte annat n att hlla med. Det enda “jobbiga” r att de bsta restaurangerna r en vning ned.
Knner du dig tryggare av skerhetskontrollen dr?
Du menar efter det att den outbildade “vakten” daskat med metalldetektorn i magen och att mina vskor kt igenom en rntgenmaskin dr ingen tittar p skrmen? Det r tur att Kina inte har s mnga terrorister.
Ibland misstnker jag att det r skolungdomar som r ditkommenderade. De har ju fr tusan civila klder p sig!
[…] exempel skyltningen i den nya tgstationen i Hongqiao har mnga felaktiga engelska versttningar och r ibland inte ens mjliga att tyda. […]
Jag va p Hongqiao fr ngon vecka sen. Kom dit halv 3 p natten (kom med ett frsenat fly frn Changchun till Pudong sen nattbuss) och d lg det en gubbe och sov i rntgenmaskin fr vskor. mjukare r golvet kanske.
Som du skrev i inlgget s r G- och D- (动车, Dongche) sllan sena. Det r i princip en regel att de inte fr vara sena. Alla andra tg (som oftast redan r lite sena) som ofta r billiga och ker lnga strckor mste lmna fretrde fr snabbtget, fr att G och D tgen aldrig ska vara sena, vilket leder till att man kan rkna med att vara frsenad med de lngsamma tgen.
Sen tror jag det r s att tgen sllan gr p max fart (srskilt efter wenzhou olyckan frra ret) men skulle de av ngon anledning ligga efter i tidsschemat kan de nog ka farten och vara i tid till nsta station.
Jag har dock varit med om att snabbtgen lmnar stationen tidigt ngra ggr, ven vid tgets frsta station? (起点站)
hur som helst skulle SJ gra bra i att komma till Kina och ta sig en titt.
Hej Eric,
Intressant att tgen lmnar stationen fre avgngstid. Med den tidsoptimism som mnga har borde det vara en del som missar tget d…