Det r vl ingen direkt nyhet att luften i Shanghai r dlig. 18 miljoner mnniskor, X miljoner bilar och ett antal nrliggande fabriker gr sitt till. Ytterligare en bidragande orsak r att drivmedel som sljs hller lg kvalitet eftersom den r billigare att kpa in. Nyligen har dock har 90-oktanig bensin brjat fasas ut fr att f bort de vrsta partiklarna.

I mnga medier (t.ex. Shanghaiist, Clean Air Initative) rapporteras att API (Air Pollution Index) i Shanghai ligger omkring 200. Det r en rtt bra bit ifrn Shanghai’s egna mtningar som kan fljas p Shanghai Environment Education Centre. Oavsett vilken klla som har rtt s har Shanghai ett hgt API.

Hur ser jag p det hr? Det mesta i livet r farligt och man kan inte g omkring och oroa sig fr allt. SvD skrev hromdagen att stockholmarnas livslngd frkortas med sju mnader p grund av luftfroreningar. Hur mycket frkortas d livet i Shanghai? Jag anser nog att det r bttre att leva ett aningen kortare men desto mer innehllsrikt liv n ett lngt och trkigt.

I vilket fall. Det skadar ju inte att minimera riskerna s fr en tid sedan skaffade vi en luftrenare, en Lightair, till sovrummet dr ju faktiskt en stor del utav dygnet spenderas. Frmst med tanke p vr kommande familjemedlem.

Till skillnad frn andra luftrenare som har filter s jobbar Lightair med en form av statisk elektricitet fr att f bort de minsta partiklarna – de som verkligen gr skada. Renaren skickar ut negativa joner som fastnar i de smutsiga partiklarna i luften. Den
positivt laddade kollektorn drar drefter till sig de negativt laddade partiklarna och renar p s stt luften. Helt ljudslst.
2009-08-22 lightair

Nrbild p kollektorn.
2009-08-22 lightair before

Kollektorn efter tv veckors anvndande. Otckt.
2009-08-22 lightair after

PS. Sett i ett strre perspektiv r rdslan i Stockholm verdriven och det finns strre risker n den dliga luften. I trygghetsnarkomanernas land av David Eberhard behandlas just fenomenet med denna verdrivna rdsla. Ls den!