I Shanghai finns mellan 40.000 till 70.000 taxibilar, beroende på vem man frågar. Oavsett antal får man alltid tag på en taxi när man behöver en, förutom när det regnar då alla vill åka taxi. Bilmodellen är nästan alltid VW Santana och oavsett om bilen är sprillans ny eller lastgammal ser den alltid identisk ut (alla reglage, handtag, kaross osv). Varför produktutveckla och ändra ett vinnande koncept?
2007-06-17-taxi1.jpg
Hur som helst. Det är med säkerhetsbälte har inte riktigt slagit här i Kina. Bland taxichaufförerna finns många kreativa sätt (klädnypor, skosnören etc) att “låsa fast bältet” i utdraget läge, för att därefter lägga säkerhetsbältet över midjan. Några lektioner i trafiksäkerhet av Anita & Televinken hade nog gjort underverk i taxi-chaffis-skolan (om det nu finns någon sådan…). Istället känns det som Fabror Frej har hållit i lektionerna.

Lägg märke till rallyhandskarna som chaffisen har!
2007-06-17-taxi2.jpg