Nollvision?
I Shanghai finns mellan 40.000 till 70.000 taxibilar, beroende på vem man frågar. Oavsett antal får man alltid tag på en taxi när man behöver en, förutom när det regnar då alla vill åka taxi. Bilmodellen är nästan alltid VW Santana och oavsett om bilen är sprillans ny eller lastgammal ser den alltid identisk ut (alla reglage, handtag, kaross osv). Varför produktutveckla och ändra ett vinnande koncept?
Hur som helst. Det är med säkerhetsbälte har inte riktigt slagit här i Kina. Bland taxichaufförerna finns många kreativa sätt (klädnypor, skosnören etc) att “låsa fast bältet” i utdraget läge, för att därefter lägga säkerhetsbältet över midjan. Några lektioner i trafiksäkerhet av Anita & Televinken hade nog gjort underverk i taxi-chaffis-skolan (om det nu finns någon sådan…). Istället känns det som Fabror Frej har hållit i lektionerna.
Lägg märke till rallyhandskarna som chaffisen har!
17 Jun 2007 Jens
Helt galet!
🙂
Bra, här gäller det att våra bälteskonstruktörer här hemma är snabba och tar till sig såna här viktiga budskap direkt från marknaden. Skall man växa på den kinesiska marknaden så måste ju en smart “bältesklämma” absolut vara standard. Här kan ju Volvo förstärka kärnvärdet säkerhet på ett lämpligt sätt om man snabbt kommer på nåt…
Förövrigt framförde Mats ert telegram på ett föredömligt sätt på Henrik o Sofias trevliga bröllop i lördags.
Daniel
Tjena!
Har nu läst igenom hela bloggen, ni verkar ha det gött 🙂
Har ni nån email eller? Främst då till Lina (bli inte ledsen Jens ;)). Jag försökte med din ikea memo-adress, men det vill inte komma fram..
Visserligen har vi haft tok på jobbmailen, men bäst att fråga!
Ha det bra sålänge och massor av kramar!!
Hej på er Teckomatorpbor! Okej, jag blir inte ledsen! Lina har samma mail som tidigare, så gör ett nytt försök (Lina mailar dig imorgon också!). Krama Pierre från mig! Hoppas ni får en skön sommar!