Archive for October, 2007

Helg

Zhujiajiao [tjoodjadjao]

Idag har vi varit p utlfykt till vattenstaden Zhujiajiao. Fr att orka med en heldag till fots brjade vi med gymping i parken. Man vill ju vara stark i benen om man ska promenera lnge. Birgitta & Lina trnade p “spagaten”…
…medan jag trnade p “rullatorn”. Trots opassande kldsel smlte vi in rtt bra med kineserna som trnade i kostym och tofs-loofers.
Efter 90 minuters bussresa (fr 9 kronor) brjade ventyret efter en gruppbild och en dubbel espresso.
Staden syns bst frn vattnet s vi fortsatte med att ka sightseeing med en gondolliknande bt. Upplevelsen pminner onelkligen om Venedig ven om gondoljrerna inte var lika sknsjungande.
Nsta utmaning var gevrsskytte mot Lina. Trots att hon skt frn hften hade hon inte en chans, men jag har ju andra sidan trnat p lerduvor rtt nyligen.
Stan var verkligen genuin och sevrd och frmst inriktad mot kinesiska turister. Det mrktes inte minst p menyerna som bara var skrivna p kinesesiska. Eftersom Lina och jag bara kan bestlla ris och nudlar p mandarin fick det bli en enkel lunch.

Gstblogg

Guilin p fyra dagar

Frsta resan p egen hand i Kina gick till Guilin, tv timmars flygresa sder om Shanghai, vilket nu i efterhand knns som ett riktigt bra val. Vi brjade utflykten med en flodfrd p Ling-fjorden inramad av de bermda sockertoppsbergen. S vackert m ni tro.
Floden var full med btar av turister och tyvrr var sikten som vanligt, dvs dimma ver topparna.
Drefter cyklade vi till den “ekologiska” marknaden dr de slde kinesiska frigende hns. Lika trngt som i Shanghais tunnelbana.
Dagen efter beskte vi skomakaren i Yangshou.
Resan var ett fantastiskt ventyr som vi verkligen kan rekommendera. Ni som vill kan f se de vriga 643 bilderna av resan vid ett annat tillflle!

Till helgen kommer vi gra Shanghai och ven beska Shanghai’s Venedig, dvs Zhu Jia Jiao, vilket vi fortfarande inte kan uttala.

//Gstskribenterna Birgitta & Lennart

Semester

Slkten p besk

I sndags kom Linas mamma Birigitta och pappa Lennart till Shanghai. Deras frsta dag inleddes med att tv resvskor frsvann och en som krossades p flyget. Lite oturlig start p semestern, men sen verkar deras otur vara frbrukad fr varje dag har de kommit hem med ett stort leende och berttat om allt de sett och upplevt medan Lina och jag jobbat. Sledes inga fler missnden allts. Dessutom har vdret i Shanghai visat sig frn sin bsta sida hela veckan.

Eftersom Birigitta inte hade ngra klder (andra n de hon hade p sig frsts!) fick vi inleda veckan med att kpa en uppsttning klder, givetvis p resefrskringen. Lina passade p att visa favoritbutikerna och sg chansen att kpa ngra plagg till henne sjlv ocks! Lennart och jag drogs med av bara farten och hittade ett par trjor vi ocks.
Lennart och Birgitta har under veckan passat p att se alla “msten” i Shanghai och dessutom hunnit med en utflykt till Suzhou. De har haft lnga dagar med kameran och kartan i hgsta hugg. Deras strsta utmaning i Kina har varit att ta med pinnar, men sakta och skert hller de p att va upp sin teknik. Kineserna vid borden brevid tycker tekniken r rtt underhllande… Det r nog hg tid fr mina frldrar att brja va infr deras besk nsta r.
Idag har vi spelat golf p Hongqiaos golfklubb. Solen sken och spelet gick som aldrig frr. Som alltid i Kina har man caddies med sig som tar hand om klubborna s att man fr fokusera p spelet.
Imorgon tnkte vi bruncha p Westin (ytterligare ett “mste” nr man r hr!) och p mndag flyger vra gster till Guilin fr att titta p sockertoppsbergen och ka flodbt.

Vardagen

Ensamma hemma

Nu har vra kra gster kt hem till Sverige och vardagen har ter infunnit sig. Bde Lina & jag (och jag misstnker vra gster) r riktigt njda med dagarna som varit. Stort tack fr allt!

Blandat

Shanghai Formel-1

I sndags kte Christian, Lina och jag och tittade p Formel-1 som gick av stapeln i Shanghai. Katrin, Kattis & Niklas fastnade ytterligare en dag p Boracay med anledning av strul med biljetterna.

Det regniga vdret hade vi lyckats ta med till gatufrsljarnas stora frtjusning. Den hr killen sammanfattar rtt bra vad man behver fr ett F1-lopp. Vi slog till p ronproppar, paraply och regn-poncho.
ven poliserna som vaktar grindarna tycker F1 r kul…
…vilket r bra om man inte kpt biljett!
Motormullret och hastigheterna r imponerande.
Likas publiksifforna. Lktarna rymmer nrmare 200.000 personer. Dagens quiz: Hitta Lina!

Gstblogg

Sista dagarna p Boracay

Nu r vi sedan ett par dagar tillbaka i Shanghai efter vr semestervecka. Sammanfattningsvis har det varit en fantastiskt vecka och det dliga vdret (som frfljde oss nda till sista dagen) vgdes med rge upp av sllskapet och alla trevliga mnniskor p Filipinerna. Mnniskorna r s artiga och man bemts oftast av ett leende. Lite som i Thailand fast bttre.
Eftersom vdret vxlade passade vi p att snorkla nr det regnade (vatten som vatten)…
…och Niklas kite’ade nr solen sken…
och jag windsurfade nr det blste!