www.myshanghai.se » 2007 » October

Archive for October, 2007

Helg

Zhujiajiao [tjoodjadjao]

Idag har vi varit på utlfykt till vattenstaden Zhujiajiao. För att orka med en heldag till fots började vi med gymping i parken. Man vill ju vara stark i benen om man ska promenera länge. Birgitta & Lina tränade på “spagaten”…
…medan jag tränade på “rullatorn”. Trots opassande klädsel smälte vi in rätt bra med kineserna som tränade i kostym och tofs-loofers.
Efter 90 minuters bussresa (för 9 kronor) började äventyret efter en gruppbild och en dubbel espresso.
Staden syns bäst från vattnet så vi fortsatte med att åka sightseeing med en gondolliknande båt. Upplevelsen påminner onelkligen om Venedig även om gondoljärerna inte var lika skönsjungande.
Nästa utmaning var gevärsskytte mot Lina. Trots att hon sköt från höften hade hon inte en chans, men jag har ju å andra sidan tränat på lerduvor rätt nyligen.
Stan var verkligen genuin och sevärd och främst inriktad mot kinesiska turister. Det märktes inte minst på menyerna som bara var skrivna på kinesesiska. Eftersom Lina och jag bara kan beställa ris och nudlar på mandarin fick det bli en enkel lunch.

Gästblogg

Guilin på fyra dagar

Första resan på egen hand i Kina gick till Guilin, två timmars flygresa söder om Shanghai, vilket nu i efterhand känns som ett riktigt bra val. Vi började utflykten med en flodfärd på Ling-fjorden inramad av de berömda sockertoppsbergen. Så vackert må ni tro.
Floden var full med båtar av turister och tyvärr var sikten som vanligt, dvs dimma över topparna.
Därefter cyklade vi till den “ekologiska” marknaden där de sålde kinesiska frigående höns. Lika trångt som i Shanghais tunnelbana.
Dagen efter besökte vi skomakaren i Yangshou.
Resan var ett fantastiskt äventyr som vi verkligen kan rekommendera. Ni som vill kan få se de övriga 643 bilderna av resan vid ett annat tillfälle!

Till helgen kommer vi göra Shanghai och även besöka Shanghai’s Venedig, dvs Zhu Jia Jiao, vilket vi fortfarande inte kan uttala.

//Gästskribenterna Birgitta & Lennart

Semester

Släkten på besök

I söndags kom Linas mamma Birigitta och pappa Lennart till Shanghai. Deras första dag inleddes med att två resväskor försvann och en som krossades på flyget. Lite oturlig start på semestern, men sen verkar deras otur vara förbrukad för varje dag har de kommit hem med ett stort leende och berättat om allt de sett och upplevt medan Lina och jag jobbat. Således inga fler missnöden alltså. Dessutom har vädret i Shanghai visat sig från sin bästa sida hela veckan.

Eftersom Birigitta inte hade några kläder (andra än de hon hade på sig förstås!) fick vi inleda veckan med att köpa en uppsättning kläder, givetvis på reseförsäkringen. Lina passade på att visa favoritbutikerna och såg chansen att köpa några plagg till henne själv också! Lennart och jag drogs med av bara farten och hittade ett par tröjor vi också.
Lennart och Birgitta har under veckan passat på att se alla “måsten” i Shanghai och dessutom hunnit med en utflykt till Suzhou. De har haft långa dagar med kameran och kartan i högsta hugg. Deras största utmaning i Kina har varit att äta med pinnar, men sakta och säkert håller de på att öva upp sin teknik. Kineserna vid borden brevid tycker tekniken är rätt underhållande… Det är nog hög tid för mina föräldrar att börja öva inför deras besök nästa år.
Idag har vi spelat golf på Hongqiaos golfklubb. Solen sken och spelet gick som aldrig förr. Som alltid i Kina har man caddies med sig som tar hand om klubborna så att man får fokusera på spelet.
Imorgon tänkte vi bruncha på Westin (ytterligare ett “måste” när man är här!) och på måndag flyger våra gäster till Guilin för att titta på sockertoppsbergen och åka flodbåt.

Vardagen

Ensamma hemma

Nu har våra kära gäster åkt hem till Sverige och vardagen har åter infunnit sig. Både Lina & jag (och jag misstänker våra gäster) är riktigt nöjda med dagarna som varit. Stort tack för allt!

Blandat

Shanghai Formel-1

I söndags åkte Christian, Lina och jag och tittade på Formel-1 som gick av stapeln i Shanghai. Katrin, Kattis & Niklas fastnade ytterligare en dag på Boracay med anledning av strul med biljetterna.

Det regniga vädret hade vi lyckats ta med till gatuförsäljarnas stora förtjusning. Den här killen sammanfattar rätt bra vad man behöver för ett F1-lopp. Vi slog till på öronproppar, paraply och regn-poncho.
Även poliserna som vaktar grindarna tycker F1 är kul…
…vilket är bra om man inte köpt biljett!
Motormullret och hastigheterna är imponerande.
Likaså publiksifforna. Läktarna rymmer närmare 200.000 personer. Dagens quiz: Hitta Lina!

Gästblogg

Sista dagarna på Boracay

Nu är vi sedan ett par dagar tillbaka i Shanghai efter vår semestervecka. Sammanfattningsvis har det varit en fantastiskt vecka och det dåliga vädret (som förföljde oss ända till sista dagen) vägdes med råge upp av sällskapet och alla trevliga människor på Filipinerna. Människorna är så artiga och man bemöts oftast av ett leende. Lite som i Thailand fast bättre.
Eftersom vädret växlade passade vi på att snorkla när det regnade (vatten som vatten)…
…och Niklas kite’ade när solen sken…
och jag windsurfade när det blåste!