Tunnelbanesystemet i Shanghai har expanderat kraftigt de senaste ren. Det r nu s tckande och smidigt frdmedel att mnga taxichauffrer beklagar sig ver att deras omsttning minskat. Mnga fredrar numera att ka tunnelbana och bara (i bsta fall) ta en kort anslutningsresa med taxi den sista strckan.

Nr vi flyttade hit 2007 fanns det fyra tunnelbanelinjer.
Shanghai-Metro-2007-Plan-Map
Bild frn mappery.com

Idag, bara drygt fyra r senare, ser kartan annorlunda ut. Det finns nu 420 kilometer spr frdelat p 11 linjer och 273 stationer och dagligen passerar ca 8 miljoner passagerare. Trots att Shanghai redan har vrldens lngsta tunnelbanent tar det inte slut dr. Till r 2020 ska det finnas totalt 22 linjer och nrmare 900 km spr.
552px-Shanghai_Metro_en
Bild frn wikipedia.org

Vagnarna r moderna, frscha och luftkonditionerade. P de nybyggda stationerna finns numera i regel ocks rulltrappa i bda riktningarna och/eller hiss. Det brjar ocks dyka upp allt fler interaktiva guider med touchscreen p stationerna. Kan inte minnas att jag sett det i Stockholm ngon gng.

Vi svenskar tycker ofta att vi ligger i teknologins framkant, men faktum r att biljettsystemet i Stockholms Lokaltrafik fortfarande bestr av pappersremsor och stmplar. År 2011. Visst – man har implementerat ett nytt biljettsystem senaste ren. Oavsett om systemets undermlighet beror p dliga inkpare, inkompetenta kravstllare eller fega politiker s kvarstr faktum. Remsan lever i vr huvudstad.

Dagens tips: I Shanghais lokaltrafik reser du lttast med ett kort som du fyller p med kontanter. Kortet gr att skaffa i varje tunnelbanestation (mot 20 RMB i deposition) och gr att betala med p buss, tunnelbanor, taxi och frjor. Det gr till och med att betala parkeringsavgifterna med kortet (vilken den grnvita loggan visar).

Imponerande!