Tunnelbanan i Shanghai
Tunnelbanesystemet i Shanghai har expanderat kraftigt de senaste åren. Det är nu så täckande och smidigt färdmedel att många taxichaufförer beklagar sig över att deras omsättning minskat. Många föredrar numera att åka tunnelbana och bara (i bästa fall) ta en kort anslutningsresa med taxi den sista sträckan.
När vi flyttade hit 2007 fanns det fyra tunnelbanelinjer.
Bild från mappery.com
Idag, bara drygt fyra år senare, ser kartan annorlunda ut. Det finns nu 420 kilometer spår fördelat på 11 linjer och 273 stationer och dagligen passerar ca 8 miljoner passagerare. Trots att Shanghai redan har världens längsta tunnelbanenät tar det inte slut där. Till år 2020 ska det finnas totalt 22 linjer och närmare 900 km spår.
Bild från wikipedia.org
Vagnarna är moderna, fräscha och luftkonditionerade. På de nybyggda stationerna finns numera i regel också rulltrappa i båda riktningarna och/eller hiss. Det börjar också dyka upp allt fler interaktiva guider med touchscreen på stationerna. Kan inte minnas att jag sett det i Stockholm någon gång.
Vi svenskar tycker ofta att vi ligger i teknologins framkant, men faktum är att biljettsystemet i Stockholms Lokaltrafik fortfarande består av pappersremsor och stämplar. Ã…r 2011. Visst – man har implementerat ett nytt biljettsystem senaste åren. Oavsett om systemets undermålighet beror på dåliga inköpare, inkompetenta kravställare eller fega politiker så kvarstår faktum. Remsan lever i vår huvudstad.
Dagens tips: I Shanghais lokaltrafik reser du lättast med ett kort som du fyller på med kontanter. Kortet går att skaffa i varje tunnelbanestation (mot 20 RMB i deposition) och går att betala med på buss, tunnelbanor, taxi och färjor. Det går till och med att betala parkeringsavgifterna med kortet (vilken den grönvita loggan visar).
Imponerande!
19 Sep 2011 Jens
undrar när det slutar??
När jag bodde där 2002 fanns det 2 linjer. =)
Ses på söndag hoppas jag, nu är det nära.
@Johan: När tillväxten avmattas och stadskassan (social- och pensionsfonder) har tömts.
@Axel: Exponentiell takt på utbyggnaden, minst sagt! Hoppas ni får en bra flight hit. Och välkommen till Shanghai!
Har de samma taxa oberoende av strecka?
Tror remsan hänger kvar delvis för att det är olika taxa här och man enkelt ser hur många resor man kan göra.
Men tror många numera skippar remsa och tar biljett via SMS.
@Tobias: Nej, du har spärrar vid utgångarna och taxan beräknas efter hur många stationer du åkt. Föredrar fortfarande korten i Shanghai jämfört med att SMS.