Tunnelbanesystemet i Shanghai har expanderat kraftigt de senaste åren. Det är nu så täckande och smidigt färdmedel att många taxichaufförer beklagar sig över att deras omsättning minskat. Många föredrar numera att åka tunnelbana och bara (i bästa fall) ta en kort anslutningsresa med taxi den sista sträckan.

När vi flyttade hit 2007 fanns det fyra tunnelbanelinjer.
Shanghai-Metro-2007-Plan-Map
Bild från mappery.com

Idag, bara drygt fyra år senare, ser kartan annorlunda ut. Det finns nu 420 kilometer spår fördelat på 11 linjer och 273 stationer och dagligen passerar ca 8 miljoner passagerare. Trots att Shanghai redan har världens längsta tunnelbanenät tar det inte slut där. Till år 2020 ska det finnas totalt 22 linjer och närmare 900 km spår.
552px-Shanghai_Metro_en
Bild från wikipedia.org

Vagnarna är moderna, fräscha och luftkonditionerade. På de nybyggda stationerna finns numera i regel också rulltrappa i båda riktningarna och/eller hiss. Det börjar också dyka upp allt fler interaktiva guider med touchscreen på stationerna. Kan inte minnas att jag sett det i Stockholm någon gång.

Vi svenskar tycker ofta att vi ligger i teknologins framkant, men faktum är att biljettsystemet i Stockholms Lokaltrafik fortfarande bestÃ¥r av pappersremsor och stämplar. Ã…r 2011. Visst – man har implementerat ett nytt biljettsystem senaste Ã¥ren. Oavsett om systemets undermÃ¥lighet beror pÃ¥ dÃ¥liga inköpare, inkompetenta kravställare eller fega politiker sÃ¥ kvarstÃ¥r faktum. Remsan lever i vÃ¥r huvudstad.

Dagens tips: I Shanghais lokaltrafik reser du lättast med ett kort som du fyller på med kontanter. Kortet går att skaffa i varje tunnelbanestation (mot 20 RMB i deposition) och går att betala med på buss, tunnelbanor, taxi och färjor. Det går till och med att betala parkeringsavgifterna med kortet (vilken den grönvita loggan visar).

Imponerande!