Det var ju så bra. Det mesta gick att få tag på.

Så fort någon form av hemlängtan uppstod kunde man göra ett snabbt besök och inventera förrådet med en Marabou chokladkaka, lite Ahlgrens bilar, en tub Kalles kaviar och polarbröd.

Sen hände något. Plötsligt började liknande produkter dyka upp bredvid de välkända förpackningarna.

I början var det lite charmigt. Men sen försvann stenbitsromen. Och därefter byttes Abbas senapssill ut mot lokalproducerad sill som både var hård och svårtuggad, smakade dåligt och till råga på allt hade en oaptitlig förpackning i plast. Chokladkakorna, som är förpackade i något som väcker minnen om Konsums’s Blåvitt till liv, påminner mer om dålig blockchoklad i smaken än något annat.

Enligt mina källor är de här för att stanna. IKEA – en av Sveriges största exportörer av mat och den bästa källan för oss utlandssvenskar att få tag på mat hemifrån – ska byta ut hela sitt sortiment mot produkter med sitt egna varumärke; IKEA FOOD. Alla kända varumärken håller nu på att fasas ut vartefter de tar slut. Osten är redan slut. Katastrof.

Varför? Givetvis för att marginalerna är bättre på “egna” varor.

Jag hoppas mina källor är felunderrättade. Om inte, så kan vi bara hoppas att försäljningen dalar så pass mycket i matbutiken att de väljer att gå tillbaka till mångfalden igen. Med produkter som både smakar och ser bra ut.