Det var ju s bra. Det mesta gick att f tag p.

S fort ngon form av hemlngtan uppstod kunde man gra ett snabbt besk och inventera frrdet med en Marabou chokladkaka, lite Ahlgrens bilar, en tub Kalles kaviar och polarbrd.

Sen hnde ngot. Pltsligt brjade liknande produkter dyka upp bredvid de vlknda frpackningarna.

I brjan var det lite charmigt. Men sen frsvann stenbitsromen. Och drefter byttes Abbas senapssill ut mot lokalproducerad sill som bde var hrd och svrtuggad, smakade dligt och till rga p allt hade en oaptitlig frpackning i plast. Chokladkakorna, som r frpackade i ngot som vcker minnen om Konsums’s Blvitt till liv, pminner mer om dlig blockchoklad i smaken n ngot annat.

Enligt mina kllor r de hr fr att stanna. IKEA – en av Sveriges strsta exportrer av mat och den bsta kllan fr oss utlandssvenskar att f tag p mat hemifrn – ska byta ut hela sitt sortiment mot produkter med sitt egna varumrke; IKEA FOOD. Alla knda varumrken hller nu p att fasas ut vartefter de tar slut. Osten r redan slut. Katastrof.

Varfr? Givetvis fr att marginalerna r bttre p “egna” varor.

Jag hoppas mina kllor r felunderrttade. Om inte, s kan vi bara hoppas att frsljningen dalar s pass mycket i matbutiken att de vljer att g tillbaka till mngfalden igen. Med produkter som bde smakar och ser bra ut.